استخدام افراد مبتلا به IBD

اگر کارمندی دارید که به گفته خودش مبتلا به کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون می باشد (ممکن است از عبارت بیماری التهابی روده (IBD) نیز استفاده کرده باشد)،ممکن است بخواهید از این بیماری و تأثیر احتمالی آن بر شغل و فردی که برای شما کار می کند اطلاعاتی داشته باشید.

آگاهی از این بیماری اولین قدم برای اطمینان از حمایت و بیشترین بهره برداری از رابطه کاری شما با کارمندتان است.

این بخش به شما کمک می کند تا:

  • از بیماری التهابی روده آگاهی یابید
  • از چگونگی تأثیر این بیماری بر کارمندتان آگاهی یابید
  • بدانید علیرغم ابتلا به کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون برخی افراد چگونه با برخی تغییرات کوچک می توانند با موفقیت کار کرده و قابلیت های بالقوه خود را بالفعل کنند
  • چه کمکی می توانید بکنید و چگونه با یکدیگر همکاری کنید

بیشتر افراد مبتلا به IBD دارای زندگی پربار بوده و بسیاری تمام وقت مشغول به کار هستند. با وجود این مانند هر بیماری مزمن دیگر، درک مشکل و ایجاد تغییرات مورد لزوم برای سلامتی آنها میتواند واقعاً کمک کننده باشد.

IBD چیست؟

بیماری التهابی روده (IBD) اصطلاحی است که برای توصیف التهاب مزمن (مداوم) دستگاه گوارش استفاده می شود.

این بیماری مادام العمر بوده و احتمال دارد به صورت غیرقابل پیش بینی تشدید شده یا بهبود یابد. بیشتر افراد مبتلا به IBD دوره های طولانی با علائم ناچیز یا بدون علامت را تجربه می‌کنند.

علائم IBD چیست؟

اکثر افراد مبتلا به IBD همیشه اوقات ناخوش نیستند. اکثر این افراد در دوره بهبود به سر می برند که طی آن حال نسبتاً خوبی داشته و بینابین آن دوره های عود بیماری را تجربه می کنند که طی آن وضعیت آنها بدتر می شود. علامت های دوره عود بیماری عبارتند از:

  • درد شکم
  • نیاز به مراجعه مکرر و/یا اضطراری به توالت
  • اسهال (برخی اوقات همراه با خون)
  • خستگی شدید
  • تهوع و استفراغ
  • کم اشتهایی
  • کاهش وزن
  •  
  • IBD مانند بیماری شایع سندروم روده تحریک پذیر (IBS) نیست
  • این بیماری واگیردار نیست

درمان آن چیست؟

IBD یک وضعیت مزمن (مداوم) است یعنی به درمان مداوم احتیاج دارد. اگر داروها طبق دستور پزشک مصرف شوند به کنترل دوره عود بیماری کمک می کنند در نتیجه فرد می تواند زندگی عادی خود را ادامه دهد.

البته اکثر داروها دارای عوارض جانبی می باشند و فرد مبتلا به IBD از این موارد رنج خواهد برد:

  • افزایش وزن چشمگیر
  • گردی صورت
  • آکنه
  • تغییر خلق و خو
  • سرخوشی یا افسردگی
  • سردرد
  • تهوع
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • افزایش خطر عفونت (ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا)

آیا IBD بر توانایی کاری کارمندان من تأثیر دارد؟

اکثر افراد مبتلا به IBD قادرند تمام وقت کار کنند. طبق مطالعات افراد مبتلا به IBD اولویت زیادی به حضور و عملکرد کاری خود اختصاص می دهند. بیش از نیمی از افراد مورد مطالعه تلاش کاری بیشتری می نمودند تا هرگونه نقطه ضعف ناشی از IBD خود را جبران کنند. افرادی که در وضعیت بهبودی احساس خوبی داشتند دارای امتیاز راندمان کاری بالاتر از متوسط جمعیت سالم بودند.

چگونه می توانم از کارمند خود حمایت کنم؟

درک IBDو تأثیرات آن بر کارمندتان و گفتگو کردن با آنان به هر دو طرف کمک می کند که بهترین راه را برای ادامه کار پیدا کنید.

اگر کارمند شما احساس حمایت و درک شدن نماید احتمال بیشتری وجود دارد که احساس مثبتی در مورد سر کار آمدن و احساس مسئولیت در قبال کار و همکاران خود داشته باشد.

مواردی که می توانند سودمند باشند عبارتند از:

  • دسترسی به سرویس های بهداشتی: افراد مبتلا به IBD بدون هیچگونه اطلاع قبلی نیاز فوری به توالت پیدا می کنند. اختصاص محل کار نزدیک به توالت ها می تواند واقعاً مفید باشد. مردم نیز به شکل قابل توجهی به بو و صدا حساس هستند که این مسئله می تواند باعث شرمندگی شود. این نگرانی ها اغلب عامل مهمی در ایجاد استرس هستند.
  • سرویس های بهداشتی کافی: توالت های محل کار معمولاً فاقد حریم شخصی و تهویه مناسب هستند. در چنین مواردی، دسترسی به سرویس های انفرادی مانند توالت معلولین باعث رفع خجالت زدگی می شود.
  • انعطاف در برنامه کاری: در صورت امکان انعطاف دادن به ساعات کاری به کارمند شما کمک می کند وقتی حالشان خوب نیست ساعات کمتری کار کند و وقتی بهتر شدند آن را جبران نمایند. برخی اوقات دیرتر آمدن به سر کار به وی کمک می کند. بعضی کارفرمایان  به کارکنان خود اجازه می دهند ساعاتی را اضافه کاری کنند و بعد در مواقع نیاز به استراحت از آن ساعات استفاده نمایند.
  • محیط اجتماعی و حمایتی در محل کار: هم تیمی ها یا همکارانی که از یکدیگر حمایت می کنند می توانند باعث افزایش راندمان و روحیه تیمی شوند. این عوامل تنها مختص IBD نیست بلکه بهترین روش مدیریت و راه خوبی برای جذب و حفظ نیروهای متعهد است
  • مرخصی برای ویزیت پزشک یا رفتن به بیمارستان: تخصیص مرخصی (غیر از مرخصی استحقاقی) بسیار اهمیت دارد
  • تنظیم اهداف عملکرد به منظور جبران اثر مرخصی استعلاجی یا ناخوشی
  • امکان کارکردن از منزل: یافتن راهی برای امکان کار در منزل می تواند به کاهش خستگی و احساس مراقبت به ویژه در زمان های ناخوشی به کارکنان کمک کند

چگونه باید تغییر ایجاد کنم؟

یافتن بهترین راه برای کمک به کارمندتان باید دوطرفه باشد. وقتی برای یک صحبت دو نفره بگذارید و در مورد بهترین راه گفتگو کنید. از کارمند خود بپرسید ایا به همراهی فردی از بخش منابع انسانی یا بهداشت حرفه ای در این جلسه نیاز دارد یا نه

به یاد داشته باشید پنهان کردن علائم IBD می تواند باری بر دوش کارمندان باشد. آزادانه صحبت کردن در مورد وضعیت خود باعث احساس راحتی فرد می شود. ابراز احترام و همدلی بهترین نتیجه را برای همه در پی دارد.  

می توانید با ین کارها شروع کنید:

  • توضیح دهید برای کمک به کارکنانتان قبل از بروز نیاز، باید استراتژی هایی را تدوین کنید از اینرو به برنامه ریزی قبلی احتیاج دارید. به کارمند خود اطمینان دهید اطلاعات و احترام وی محرمانه حفظ خواهد شد
  • از کارمند خود بپرسید چه مسائلی به خاطر بیماری برای وی دشوار شده است
  • در مورد مسائلی که می تواند کمک کند گفتگو کنید (از جمله ساعات کاری منعطف، دسترسی به توالت)
  • روندی را برای مرخصی استعلاجی مشخص کنید (دوست دارند چطور با آنها تماس گرفته شود، نیاز به گواهی پزشک، و غیره)
  • در مورد فرایند بازگشت به کار در صورت طولانی شدن دوره استعلاجی گفتگو کنید
  • پوشش کار: اگر کارمند شما مکررا به توالت احتیاج دارد و این مسئله برایش مشکل ساز است در مورد رویه پوشش کار وی توسط همکاران گفتگو کنید
  • از کارمند خود بپرسید آیا مایل است وضعیت وی پنهان نگه داشته شود یا چه مقدار/چگونه به سایر اعضای تیم نیز اطلاع داده شود

با حمایت مداوم و بررسی های منظم هم شما و هم کارمندتان می توانید راه هایی را برای تسهیل رویه کاری بیابید.

اوقاتی وجود دارد که افراد مبتلا بیشتر از حد میانگین در مرخصی هستند. این مسئله می تواند به علت عود بیماری یا گاهاً جراحی برای IBD باشد. از دست دادن اعتماد به نفس جهت بازگشت به کار حتی پس از مرخصی استعلاجی نسبتاً کوتاه بسیار شایع است و حفظ ارتباط با کارمند می تواند در این مسئله مشکل گشا باشد.

به این محتویات امتیاز دهید

متوسط (12 votes)

فرم انتقادات و پیشنهادات